دلسپرده

کاسه صبر موجود است ...شیکّ و نشکن

دلسپرده

کاسه صبر موجود است ...شیکّ و نشکن

دلسپرده

کسی که بی قرار شود و عاشق خدا شود خدا برای خودش انتخاب می کند و پر...

کلمات کلیدی

چراپیامبر و ائمه تعداد همسرانشان‌ زیاد بوده...

پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۲۱ ب.ظ

چرا پیامبر و ائمه‌ تعداد همسرانشان زیاد بوده.حتی میگویند تعداد زنان امام حسن علیه السلام بیش از صدتا بوده است؟
در آغاز بیان چند نکته ضروری است:
1_پیامبر تا شن پنجاه یا پنجاه‌سه سالگی،غیر از خدیجه همسر دیگری نگزید

2_همه زنان پیامبر به‌جز عایشه بیوه بودند و پیش از آنکه با پیامبر ازدواج کنند،یک یا چندبار ازدواج کرده بودند.
3_پیامبر با قبایل انصار ازدواج نکرد.
4_همه زنان پیامبر پس از خدیجه به فاصله بین هجرت تا فتح مکه به عقد پیامبر درآمدند
5_همه زنان آن حضرت پیش از آن که حکم حرمت ازدواج با بیش از چهارزن نازل شود به عقد پیامبر درآمده بودند.آیه مربوط به حرمت ازدواج با بیش از چهار زن،در اواخر سال هشتم هجری درمدینه نازل شد و حضرت پیش از این تاریخ همسران خویش‌ را
به عقد‌خود‌ در آورده بود‌ و پس از این هم خداوند به پیامبر دستور داد که اجازه ندارد زنانش‌ را طلاق دهد و به‌جای آنان زنان دیگری برگزیند .

پیرامون‌ همسران‌ امام مجتبی باید گفت اولا تعدّد زوجات در صدر اسلام و در محیط جزیرة‌العرب امری متعارف بود و اسلام با تعیین شرایطی حدود آن را مشخص و آن را تایید نموده است.
از نظر اسلام یک مرد در یک زمان میتواند چهار همسر دائمی داشته باشد‌؛ولی بیشتر از این جایز نیست و این، در حالیست که این مرد میتواند همسران‌ با عقد موقت هم داشته باشد و کنیزانی از راه صحیح شرعی در اختیار داشته باشد و با همه اینها میتواند رابطه زناشویی داشته باشد وحقوق زناشویی را نیز رعایت کند .
پیامبر و ائمه از این مسئله که امری شرعی و جایز بوده است، مستثنی نبوده اند و چه بسا در یک زمان بیش از یک همسر داشته‌اند و همسرانی هم بصورت‌ متعه در اختیار داشته اند و کنیزانی نیز داشته اند‌
ولی آنان از تعدّد زوجات به عنوان یک ابزار و وسیله برای حفظ و تقویت اسلام واصحاب‌و یاران‌و حفظ جان خود استفاده میکردند.اگر تاریخ بررسی شود فهمیده میشود که همسران پیامبر و ائمه علیهم السلام از قبایل مختلف بوده و پیوند با آنان به منزله سربازگیری برای یاری اسلام وشیعه بوده است نه اینکه از سر شهوترانی و جاذبه های نفسانی باشد.
دلیل بر این مطلب این این که بسیاری از همسران‌ پیامبر و ائمه طاهرین از زنان سالخورده و یا زنانی بوده اند که بهره ای از زیبایی نداشته اند و پیامبر‌ و ائمه علیهم السلام از روی جهات سیاسی و اجتماعی به این گونه ازدواج ها تن می دادند.
ثانیا‌ درباره همسران‌ امام مجتبی(ع) و بعضی از قلم‌های مسموم دشمنان و افراد مغرض عدد‌های مختلفی را نوشته اند که از آنجایی که اسنادشان‌ ضعیف است نمیتوان آنها را قبول کرد. مضاف بر این اگر ازدواجهای امام زیاد بود باید فرزندان آن امام هم زیاد میشد.حتی اگر هر یک از همسران آن حضرت یک فرزند به دنیا آورده شوند باید عدد زیادی شود...در حالی که اینطور نیست و تاریخ چنین چیزی را نشان نداده که آن حضرت فرزندان زیادی داشته باشد.
نکته دیگری که ساختگی بودن این روایات را نشان میدهد این است که آن حضرت دشمنان زیادی داشتند که در صدد نکته گیری و خارج نمودن ایشان از صحنه خلافت بوده اند.اگر این مطلب(داشتن بیش از صدهمسر)درست بود،باید از این نکته برعلیه آن حضرت استفاده کرده و به آن حضرت بگویند چون زنان‌و همسران‌ زیادی داری برای خلافت شایسته نیستی در حالی که چنین چیزی را حتی دشمنان معاصر آن حضرت نگفته اند .
پس این افرادی که عدد‌های زیاد و بزرگی را برای تعدادهمسران آن حضرت نقل کرده اند قولشان قابل اعتماد نیست .
لازم به تذکر است که همه این زنان در یک زمان همسر آن حضرت نبوده بلکه بعد از اینکه بعضی از دنیا رفته اند، حضرت با بعضی دیگر ازدواج کرده اند .
  • دلسپرده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">