دلسپرده

کاسه صبر موجود است ...شیکّ و نشکن

دلسپرده

کاسه صبر موجود است ...شیکّ و نشکن

دلسپرده

کسی که بی قرار شود و عاشق خدا شود خدا برای خودش انتخاب می کند و پر...

کلمات کلیدی

⛔️ عملیات روانی؛قدیمی ترین سلاح بشری

چهارشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۶، ۰۱:۵۱ ب.ظ



انجام عملیات روانی علیه دشمن و کشور هدف و حتی درون جامعه ی خودی،یکی از مهم ترین روش هایی است که سابقه ی تاریخی دارد.کسی فراموش نمیکند که معاویه در جنگ صفین با امام علی (ع) با حیله عمر و عاص در حالی که نیرو های امام علی(ع)در حال پیروزی بوده اند،قرآن بر سر نیزه ها کردند و از این طریق افکار و اعتقاد های نیروهای مقابل را تحت تاثیر این عمل خود قرار دادند.این یکی از آشنا ترین و آشکار ترین عملیات روانی ای بود که در صدر اسلام انجام شد و از ذهن هیچ مسلمانی پاک نمیشود.


🔴 ارتش آمریکا در مارس۱۹۵۵در آیین نامه رزمی خود تعریف جالبی از جنگ روانی در عرصه بین المللی ارائه کرد:(عملیات روانی استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تاثیر گذاری بر عقاید،احساسات،تمایلات و رفتاردشمن،گروه بی طرف و یا گروه دوست است به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد)


عملیات روانی محدود به زمان جنگ نیست... و در زمان صلح کاربرد بیشتری دارد بدین گونه که به مردم کشور هدف  رفتاری مطابق با منافع و سیاست های خود، تلقن میشود.

عملیات روانی در سه محل به کار گرفته میشود؛

۱- ضد دشمن 

۲- برای اقناع مردم خودی 

۳- جهت دادن به مردم جامعه جهت رسیدن به هدف خاصی، خواه موافق امنیت ملی باشد خواه مخالف آن.

مورد و محل مورد سوم ،در ابعاد سیاسی ،اقتصادی،فرهنگی صورت میگیرد

در عملیات روانی با ابعاد اقتصادی، نا بهنجاری ها و نابسامانی ها در خصوص وضعیت اقتصادی جامعه، هدف قرار گرفته و بزرگ نمایی میشود که مسئولیت آنرا متوجه افرادی خاص مینمایند.


برای عملیات روانی دو ابزار مورد نیاز است:

۱-ابزارهای فشارهای عملی

۲-ابزارهای فشارهای تبلیغی-روانی


فشارهای عملی در عملیات روانی باعث اختلال در اداره ی مطلوب جامعه میشود و این اختلال پس از مدتی بحران های خاصی را با توجه به شرایط آن جامعه و نوع فشار وارد آمده بوجود خواهد آورد، که کارگزار عملیات روانی میتواند از این بحران ها در جهت موفقیت عملیات روانی بهره گیرد.


عملیات روانی تکنیک های متعدد . متنوع وگسترده ای دارد از جمله:

زشت سازی، حذف و تحریف آگاهانه، ابهام، عمومیت بخشی، فرافکنی، انتخاب بد از بدتر، مظلوم نمایی و... .


مهم ترین هدف عملیات روانی ایجاد تردید، دودلی، سوظن و شک در درون جامعه نسبت به تشکیلات و بویژه نسبت به پیروزی در یک نبرد است. 

تبلیغات و دستگاه عملیات روانی برای سست کردن انگیزه، توان، کارآمدی و ایجاد اختلاف در درون جامعه به بهترین نحو از عملیات روانی و ابزار های آن بهره برداری میکند.


با توجه به اهمیت این موضوع، این سوال مطرح میشود که :

🔸چند درصد مردم کشورها، توانایی درک و شناخت، و تشخیص عملیات روانی هایِ پی در پی، که توسط صاحبان منفعت، ایجاد میشود، را دارند؟

🔸چند درصد از مردم حتی بدون وجود دید ایدئولوژیک، میتوانند بدانندغرض از بیان انتقاد از امام زمان(عج) توسط رئیس دولتی که به علت فقر ایده،فقر اجرا،فقر دغدغه،فقر سرمایه کلامی،دچار رکود قدرت شده است؛چه می تواند باشد؟

چند درصد از مردم میدانند الگو گرفتن از صحابه ی پیامبر که طبق اموزه های یهود نقد پیامبر را صحیح و او را در غیر وحی گناهکار میدانستند،به چه معنا و منظوری است؟

چند درصداز  مردم ایران متوجه میشوند که هدایت افکار و توجه عمومی از مشکلات اقتصادی، معیشت ، بیکاری و ایجاد سالیانه ۹۵۰ هزار شغل، برجام نافرجام، اختلاس ۱۰۰میلیارد تومانی وزارت نفت، واریز نکردن ۱۵۰۰میلیارد تومان پول بیت المال به خزانه توسط دولت،تصویب خیانت بار لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو،پرونده جاسوس های فراوان در پنج سال اخیر، گردو غبار خوزستان، دلار ، مذاکرات بی سر و صدا در باب برجام موشکی و منطقه ای و ... به جنجال و هوچیگری رسانه ای و بازی رسانه ای جدید همچون دختران خیابان انقلاب ، حجاب اجباری و پسران خیابان نجات الهی،استادیوم رفتن زنان،دراویش گنابادی ،برای چه صورت میگیرد؟؟؟


هرچند که اهداف عملیات روانی های گوناگون در جامعه امروزی از جمله براندازی نظام،آتش تمامی اتفاقات و توهم رفراندومی دوباره که در مهدهای دموکراسی هم بیسابقه بوده است، را زیاد کرده،اما نظر سنجی مشترک موسسه ایران پل و دانشگاه میرلند نشان داد که مردم ایران از تغییر نظام سیاسی حمایت نمیکنند و کمتر از۵%ایرانی ها با تغییر اساسی ساختار سیاسی کشور موافق هستند.


هدایت مطالبات معیشتی به براندازی نظام، توسط عده ای،این اعتقاد ‏شهید دیالمه را زنده میکند:

""تا وقتی انسان مبنای اعتقادی اش درست نباشد،حضورش در مباحث سیاسی ممکن است او را به انحراف بکشد.""

نمونه ی مهم این ها،سازمان مجاهدین خلق بود،که به عنوان یک گروه اسلامی،تغییر ایدئولوژیک داد و مارکسیست شد.



  • دلسپرده

نظرات (۱)

  • بیوکده biokade
  • وای خط وبلاگتون رو لطفا عوض کنید😖😖😖
    پاسخ:
    چرا 
    سیاسی شد‌ ههههه
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">