دلسپرده

کاسه صبر موجود است ...شیکّ و نشکن

دلسپرده

کاسه صبر موجود است ...شیکّ و نشکن

دلسپرده

کسی که بی قرار شود و عاشق خدا شود خدا برای خودش انتخاب می کند و پر...

کلمات کلیدی

حجاب در نماز چرا ؟خدا که با همه محرم‌است!

دوشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۰۴:۱۸ ب.ظ

🌷﷽؛


*✍🏻خداوند که با همه محرم است، پس چرا خانم‏ها باید در نماز حجاب کامل داشته باشند؟*


بی تردید، حکمت رعایت حجاب اسلامی زن در حال نماز، پنهان کردن خود از خدا نیست؛ زیرا چیزی از علم خدا پنهان نیست؛ (1) اما حکمت ‏های دیگری در کار است که ممکن است موارد زیر بعضی از آن حکمت ‏ها باشد.


⚡️1. رعایت ادب


همان‌گونه که رعایت پوشش زن در برابر دیگران و حتی والدین نوعی حفظ حرمت محسوب می‏شود، نماز خواندن با پوشش لازم و کامل هم نوعی حفظ حرمت نسبت به خداوند یا به جایگاه نماز به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. در ادیان دیگر هم، حفظ حجاب برای زنان در وقت عبادت، وجود داشته است. (2) به ‏همین دلیل است که براى مرد نیز پوشیدن عبا و پوشاندن سر در نماز، مستحب است.


⚡️ 2. تأثیر مثبت در کسب حضور قلب

رعایت حجاب و آداب دیگر، در تحصیل حضور قلب مؤثر است. بی ‏شک، وجود پوششى یکپارچه براى تمام بدن و داشتن پوششى مخصوص براى نماز، توجه و حضور قلب انسان را بیشتر مى ‏کند و از التفات ذهن به تجملات و چیزهاى رنگارنگ مى‏ کاهد.


⚡️ 3. یادآوری ارزش و اهمیت حجاب

این ‏حکم به زنان مسلمان می ‏فهماند که حجاب، مطلوب خداوند است، به‏ گونه‏ای که حتی در نماز از زن مسلمان خواسته با حفظ حجاب با خداوند سخن بگوید؛ چون او بنده ‏اش را این‏گونه می‏ پسندد.


⚡️ 4. تمرین حجاب

یکی از آثار نماز، نهادینه کردن ارزش ها و تمرین مداوم پاکی ها است. خداوند متعال تمرین پیوسته حجاب را که یک ارزش است، برای زنان در نماز واجب کرده است تا همواره بر حفظ آن پایدار باشند.


📚 (1) خداوند بر اسرار باطن و ظاهر هر شخص اشراف دارد و از رگ گردن انسان به انسان نزدیک تراست «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ ؛ و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم!» (ق : 16)


(2) تاریخ تمدن ویل دورانت، ج 9، ص242، به نقل از مجله پیام زن، ش20، ص80-83.

  • دلسپرده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">